1. Presentera dig och din häst !

Så !
Nu tänkte jag börja med att  presentera mig och mina två hästar lite kortfattat eftersom jag redan gjort det en gång :-)

Jag:
Mitt namn är Emelie och jag är född den 29e oktober 1993 alltså är jag 17 !
Jag går första året på IT Linjen på John Bauergymnasiet i Växjö !
Jag bor både hos mamma och mormor men allra mest hos mormor då jag har hästarna här :-)
När jag blir stor vill jag bli Kriminaltekniker eller Djurpolis på SPCA !
Jag har en pojkvän som heter William och han är 21 och vi har varit tillsammans i 1 månad.
Mitt största intresse är såklart hästar men även musik och lite amatörfotografering och Gameing.



William Thompson <3


Chesney: Chesney är en Welsh cob född 1995 alltså 16 år gammal och jag hyr honom från Fenix Park i kristianstad.
När jag först träffade honom så var han den sista hästen jag skulle kunna tänka mig att ha, så lat och ovillig och han verkade så klumpig och tråkig. Men min syn på honom ändrades när jag sommaren 2010 fick chansen att jobba på Fenix och umgicks mycket med honom och från att vara en häst jag inte ens skulle vilja sitta på så blev han min bästa vän och den häst jag mest av allt ville ha.
När jag slutade på Fenix så var jag ju också tvungen att lämna Chesney då jag inte fick hyra honom för mormor med tanke på anledningen att jag slutade på Fenix.
I början av september så satt jag och min kompis Bea och pratade precis om Chesney och då ringde telefonen och det var Majken från Fenix som frågade om jag hade stall och om jag hade bra ridvägar med mera och jag blev lite olustig med alla frågor men till slut visade det sig att hon ville hyra ut en häst billigare till mig och visste att jag var förtjust i Chesney och efter lite diskussion med mormor, morfar och framförallt mamma så blev det på det viset att jag fick hyra honom :-)
Den 8e september så åkte vi och hämtade honom och det tog två ½ timmar att köra ner dit och 3 hem och det första han gjorde när han kom hem till mig var att nästan knuffa omkull stallägaren xD
I början var han fruktansvärt lat, jag kunde gråta av utmattning efter ett kort travpass, jag var oftast tröttare än han och han kunde inte galoppera mer än två steg i taget utan att sakta av, för mig som är van vid hästar med mycket go så är det såklart en stor omställning men nu, i januari så är han en helt annan häst, mitt första mål var att få honom att kunna galoppera ett helt varv utan att sakta av, och det klarade han galant för två veckor sedan och då var det ändå en massa snö att pulsa i !
Ni kommer nu få se några bilder på honom i somras och några bilder på honom nu, jag tycker det syns ganska mycket skillnad på både kroppen och på hur han ser ut att må :-)


Jag fick NÄSTAN fram honom i galopp


Ännu en NÄSTAN lyckad fattning


Vår första ORDENTLIGA galoppfattning där han galopperade en hel långsida


Tyvärr har jag ingen ridbild, men man ser ändå, tycker jag, att vi båda är mycket gladare, denna bilden tog vi efter att vi klarat av ett helt varv i galopp utan ett enda avbrott <3


8/9-2010 - 4/6-2011 <3


Nya bilder kommer nästa söndag efter vår träning för Cissi :-) Det är vår första träning så jag väntar mig inte något toppresultat men hoppas iaf få lite tips och övningar man kan göra hemma :-)



Zinta:
Zinta är min gamla korsningsponny som jag fick när jag var 8 år, har alltså haft henne i 9 år snart !
Zinta är född 1984 och fyller 27 år i maj :-)
Då hon fyller 27 ska jag helt sluta rida henne, jag har bara skrittat ut på henne lite det sista och tagit lite trav men efter maj så ska jag sluta rida henne helt och överlåta det till mormor som är mycekt mindre än jag, zinta är bara 135 cm alltså för liten för mig sen länge.
Innan jag fick henne stod hon på teleborgs ridskola i växjö och jag hade länge drömt om en egen häst, en svart och det skulle tvunget vara ett sto tyckte jag :-)
Så påskhelgen 2002 så pkte vi och kollade på Zinta som då var 18 år och jag behövde bara se henne för att veta att det var hon som skulle bli min, annars ville jag inte ha någon häst !
Mormor hade också blivit bra sugen på att ha häst igen vid det laget och ni kan ju förstå hur glad jag var när vi betalade och tog hem henne samma dag som jag såg henne och redan dagen efter började vi med att rida ut på skogsvägarna, mormor ledde mig såklart med tanke på att jag inte ridit så mycket innan, hade inte ens lärt mig galoppera ordentligt :-P
Zinta och jag har haft mycket roliga minnen och några mindre roliga, som tex en dag i juli år 2007 då hon sparkade mig på benet under en promenad och jag var tvungen att hoppa på ett ben hem med hjälpa av stöd från henne, den dagen var hon billig ;-)
Zinta var aldrig menad att bli min tävlingsponny eller något sådant utan bara en läromästare för mig att kunna lära mig hålla balans och kontroll över hästen :-)
Hon är förövrigt den näst äldsta hästen i hela mästreda, ingen bedrift kanske men ganska häftigt att hon kunnat leva sålänge :-) Först sade veterinären att med tanke på hennes fång skulle vi inte hoppas på någon hög ålder men nu säger dem att bara hon slipper fången så kan hon leva i iaf 5 år till :-)
Zinta är den finaste hästen jag någonsin träffat på och jag fruktar den dagen då hon försvinner ur mitt liv för att aldrig komma tillbaka...


Zinta och jag sommaren 2009 <3


Jag och Zinta Oktober 2010

// Emelie <3



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0